Sidewalk Silhouttes – Gammelt (og godt) nytt
Det hele begynte under innspillingen av nordlendingen Vidar Vangs andre album,den allerede ti år gamle Rodeo. Vang spilte og sang idèer, instrumentalsnutter og og halvferdige viser for produsentene Seasick Steve og Cato Thomassen under innspillingen og etter en tur i baren var de skjønt enige om at dette måtte bli en plate.
Det har det altså blitt selv om det skulle gå hele ti år. Og fin er den blitt, også. 16 i utgangspunktet lavmælte låter har det blitt plass til på sjettealbumet Sidewalk Silhouttes. Her er de aller fleste av de idèer og sangsnutter vangsgutten presenterte for produsentene, hvor Cato «Salsa» Thomassen fremdeles sitter ved roret. I tillegg finnes det omarrangerte sanger fra nevnte Rodeo: The Chapman Autograph, Sweet Lovesong og den mektige From The Shadow Of Elvissom har fått æren av å åpne ballet på Sidewalk Silhouttes. I tillegg trår han til med tittelsporet fra 2004-utgivelsen Stand Up Straight.
Utgangspunktet er altså lavmælt fremført av Vang og hans gitar, men her er det hele gitt plenty av pålegg av synther og annet klaviatur, trommemaskiner og vokalharmonier. Det hele fungerer godt til Vidars nydelige og ekspressive stemme og gir de i utgangspunktet enkle låtene en slags skjørhet og ekstra dybde. Til tider kan det bli en smule for tværende og dvelende, noen ganger savner jeg litt trøkk og rock and roll. Men alt i alt fungerer det hele som det skal.
Sidewalk Silhouttes er ingen umiddelbar og lett tilgjengelig lytteropplevelse men gi den noen runder på/i spilleren. Det fortjener den.