Samlealbumet gjør comeback
Absolute Music. McMusic. Innrøm det – du har sannsynligvis et par av disse liggende nedpakket på loftet eller i en mørk bod. På den tidlige siden av 90-tallet hadde samleplatene sin storhetstid, mye takket være teppebombing på reklamekanalene TV3 og TVNorge. Så kom internett med sine nedlastings- og strømmetjenester. Bunnen falt ut av samlealbummarkedet.
Inntil i fjor. I 2012 ble det solgt nesten 21 millioner samlealbum på den toneangivende britiske markedet, ifølge avisen The Guardian. Dette er en oppgang på 7,2 prosent fra 2011. Og trenden bare fortsetter inn i 2013, med en vekst i første kvartal på nesten 12 prosent. Hvert fjerde samlealbum selges elektronisk. Kategorivinneren er Now That’s What I Call Music, som er en sammenslåing av nevnte Absolute Music og McMusic. Høyt oppe på salgslisten finner vi også en utgivelse av musikk fra London-OL, en Motown-samler og ulike dancetitler.
Selv om samlealbumene i sine velmaktsdager stort sett pushet Haddaway-er, Aqua-er og Dr. Alaban-er, dukket det av og til opp totalt uventede innslag. For eksempel fikk Chocolate Overdose med en låt på platinaselgende Absolute Music 8, mens Jørun Bøgeberg og Lynni Treekrem fikk “æren” av å runde av det 17. albumet i samme serie.