Slik takler platesjappene krisa
Koronapandemien skaper både store utfordringer og spennende nytenking hos landets uavhengige platebutikker. Les videre for å finne ut hvordan din lokale vinylpusher klarer seg.
Permitteringer. Svakere salg. Begrensede åpningstider. Men også flere nettbestillinger, nye leveransekonsepter og tilløp til forsiktig optimisme. Noen av landets viktigste uavhengige platebutikker forteller oss hva de strir med for øyeblikket:
Platebutikken Tiger (Oslo)
– Vi har vært stengt, og driver nå med forsiktig åpning for henting og levering på hverdager mellom 10 og 17, forteller sjefstiger Kristian Kallevik.
– Dette fungerer bra, men alle er vel litt shaky og prega av de rare tidene. Det er en salig blanding av smitteangst og glede over å endelig møte litt folk igjen – på moderat avstand.
Tiger merker en sterk økning i nettsalget, men dette kompenserer ikke helt for salgsnedgang i fysisk butikk. Solide utgivelser som samleskiva Moldepunx Go Marching Out 1980-1983, represser av utgivelsene til hadelandspunkerne The Good The Bad And The Zugly og det siste albumet til Little Hands of Asphalt er med på å holde hjulene i gang.
– Tiger har på et vis alltid vært i krise, så dette er ikke så annerledes for oss. Vi har lært å tilpasse oss og er opptatt av å holde hjulene i sving. Nå gjelder det å komme seg ut av koronakoma og inn i en smittesmart, men fremoverlent ny hverdag. Musikken må ut og jobben vår er at den beste lokale musikken tar mest plass, sier Kallevik.
Han tror krisen vil forsterke en del endringer som lenge har vært i emning i musikkbransjen. Samtidig gleder han seg over at det stadig produseres ny bra musikk.
– Jeg vil takke platekjøperne. Redningspakker og Kulturrådets millionbudsjett er bare småtterier sammenlignet med platekjøpernes bidrag til uavhengige artister, labeler og butikker, fastholder Kallevik.
Shabby Records (Haugesund)
– Salget gikk ned 25 prosent i mars, og vi måtte permittere en lærling. April har begynt bedre. Vi har vanlige åpningstider, plasthansker og håndsprit til både oss selv og kundene. Alt i alt går det bedre enn fryktet, forteller Vidar W. Aas i Shabby Records.
Han annonserer noen av platene gjennom butikkens Facebook-side, og salget her går omtrent som før krisen.
Aas har også kjørt ut en plate til en person som befinner seg i en risikogruppe for koronasmitte, men forteller at det ikke er aktuelt å satse på platelevering på dørstokka i Haugesund-traktene.
– Inntjeningen på LP-er er dessverre såpass dårlig at vi ikke hadde tjent noe på dette. Fortjenesten ville knapt rukket til å dekke bompengeavgiften, sier han.
Han oppfordrer alle til å ta hensyn også i tiden fremover, slik at smitten ikke blomstrer opp igjen.
– Dette er ikke tiden for å henge på sjappa og være sosial, dessverre. Det må nok vente.
Apollon Platebar (Bergen)
Tor Tessem i Apollon Platebar kan smått overraskende melde om en liten økning i det fysiske musikksalget etter at koronakrisa kom rullende innover byen med de syv fjell.
– Vi har adskillig færre kunder, men de som er innom kjøper en god del mer enn vanlig, forteller Tessem.
Likevel er ikke alt rosenrødt hos Apollon. En stor del av inntektene stammer nemlig fra bardrift, og baren er selvfølgelig stengt. Derfor er alle ansatte permittert, med unntak av Tessem selv.
– Vi er positive og veit at vi kommer til å klare oss gjennom denne perioden, men det tærer på reservene når man mister cirka én million i måneden i omsetning, sier han.
Bak kulissene jobbes det intenst med å få på plass en fullgod nettbutikk. Tessem håper denne kan være på plass tidlig i mai. En løsning som i høyeste grad er oppe og går er levering på dør.
– Levering på dør var noe vi umiddelbart startet med da nedstengningen var et faktum. Det har vært en stor suksess. Vi sender ut varebeholdningsliste på epost, og kundene sender inn bestillinger. På det meste har vi hatt opp til 20 leveranser daglig.
Sammen med det nye utestedet Stereo, som skulle åpne dørene i de gamle lokalene til Garage akkurat da utelivet i Bergen ble stengt ned, har Apollon lansert et strømmekonsept med nettkonserter. Hittil har blant andre Slomosa, Bergljot og Sergeant Petter opptrådt for StereoSessions.
– Folkene bak Stereo er gode venner av oss, og det er naturlig for oss å hjelpe til der vi kan. StereoSessions fungerer som et konsertalternativ inntil Stereo kan åpne på vanlig vis, og erfaringene så langt er svært positive.
– Vi ser lyst på fremtiden, men det betinger selvsagt at dette ikke varer til langt utpå høsten. Håpet er at vi så smått kan begynne å planlegge baråpning, men det viktigste er jo uansett at vi ikke setter andre i fare, sier Tessem.
Aftermath Music (Trondheim)
Hos Aftermath Music i Trondheim er det for tiden stengte dører.
– Etter at regjeringen lukket ned landet i mars, holdt vi åpent i tre-fire dager, men det var ikke en sjel ute i sentrum av Trondheim. Derfor stengte vi dørene. Nå vurderer vi å åpne igjen kommende helg, men da blir det små forhold og bare én kunde om gangen i første omgang, sier Haavard Holm.
Han forteller at nettsalget på ingen måte kompenserer for tapt salg i den fysiske butikken.
– Med så mange som har blitt permittert og er usikre på egen økonomi fremover, så skjønner jeg at det er vanskelig å støtte opp om alle som trenger en slant. Likevel håper jeg at kundene kommer tilbake når vi åpner opp igjen. Jeg ser jo at det er flere mennesker i bybildet nå.
Nedetiden har Holm brukt til å pusse litt på butikken samt videreutvikle Aftermaths egen label, slik at selskapet har flere bein å stå på. Koronakrisen har allerede fremskyndet nedleggelsen av konkurrenten Platekompaniet i Trondheim, noe som kan bety flere platekjøpende kunder hos de uavhengige butikkene i byen.
Holm mener politikerne kan gjøre mer for å hjelpe selvstendige næringsdrivende.
– Utsettelse av forskuddsskatt og moms er ikke akkurat penger spart. Dette skal jo betales inn til slutt uansett. Et bedre grep kunne for eksempel vært å halvere momsen, og ikke bare forskyve innbetalingen våre, sier Holm.
Platesjappa (Lillestrøm/Jessheim)
Hos Platesjappa ser det både litt lyst og litt mørkt ut på samme tid, avhengig av hvilken by ståstedet ditt befinner seg i.
– Vi har en frittstående butikk i Lillestrøm, og her har det vært relativt stabilt etter den første uken av pandemien. Vi har holdt åpent som vanlig i hele perioden og har ikke noen voldsom omsetningsnedgang der. På Jessheim ligger vi i senter, og der er nedgangen større. Det er noe som gjelder alle kjøpesentre.
Da koronakrisen brøt ut jobbet Krogh & co med relansering av nettbutikken. Dermed har Platesjappa ikke fått nyte godt av flere nettkunder.
– Vi skulle gjerne hatt denne ferdig før utbruddet, men det rakk vi ikke. Til helgen er vi imidlertid klare, sier han.
En pakkeutleveringsavtale med PostNord har vist seg å være gull verdt i denne perioden, siden dette trekker en ny og stor kundegruppe til butikken på Lillestrøm. At Platesjappa kan tilby en kombinasjon av vinyl, CD, instrumenter og tilhørende service er også heldig når det gjelder å få folk innenfor døren.
– Vi har selvdiagnostisert oss som «naiv-positiv» siden vi åpner opp nytt i en tid hvor flere legger ned. Vi har holdt på i sju år nå, og ser en stor rekruttering av yngre mennesker, ikke minst jenter. Dette gjelder både i butikk og på Platemessene.
To ganger i året arrangerer Platesjappa platemesse hos Norges Varemesse. Vårmessa måtte kanselleres av smittevernhensyn, men Krogh håper at høstmessa kan gjennomføres etter planen.
– I butikk er det uansett «business as usual», og her gir vi kundene en trygg handleopplevelse.. Vi har engangshansker og vi vasker alle overflater, også der hvor man blar i plater, to til fire ganger daglig. Og husk at når det er harde tider så er musikken kanskje din viktigste venn, påpeker Krogh.
Retro Vinyl (Sarpsborg)
– Den første halvannen uken etter at krisa kom var salget veldig bra, men så har det flatet ut. Jeg har valgt å holde åpent som vanlig, men med forholdsregler som hansker, antibac(h) og jevnlig vasking, sier Patrick Armand Skramstad i Retro Vinyl.
Han begynte tidlig med å tilby utkjøring av godsaker i nærmiljøet, men erfaringen er at de fleste kundene fremdeles kommer innom butikken for å få sin dose.
– Det er god stemning og folk er stort sett i godt humør. Vi har også hatt en økning i nettsalget gjennom Discogs. Dessverre er vår egen nettbutikk ikke klar ennå, sier Skramstad.
I en lokalavisreportasje om Retro Vinyl like etter at pandemien kom til landet, leste Skramstad opp skriften på veggen. Det førte til at initiativrike kunder opprettet nettsiden «LP dugnad – kjøp ei plate i uka» til støtte for alle uavhengige plateforhandlere. Denne siden har løftet platesalget i digitale kanaler for Skramstad.
– Jeg ser lyst på fremtiden. Samtidig vil jeg råde platekjøpere til å støtte sin lokale platesjappe, fremfor å ta den enkle løsningen å bestille på nett. Skal vi ha en lokal platesjappe, må folk bruke den, gløder han.
Playcom Åsane (Bergen)
– Vi har holdt åpent hele veien, men med redusert åpningstid. Salget har nok gått noe ned, kanskje 20 prosent, men foreløpig er det ikke kritisk. Nedgangen har nok mest sammenheng med at Record Store Day ble utsatt og at noen av leverandørene våre ikke får levert som normalt, sier Robin Mortensen hos Playcom på Åsane.
Playcom driver ikke med nettsalg, men har siden krisa begynte hatt noen utsendelser likevel. Ellers går det meste som normalt.
– Vi ser ganske lyst på fremtiden. Oppfordringen er jo som alltid: Støtt din fysiske platebutikk og dropp å handle på nett om du kan.
Cruisin’ Records (Oslo)
I Kongenes gate 2 ved Bankplassen banker hjertene fremdeles for rockabilly, blues, americana og 60-tallsmusikk, men lommeboka blør.
– Salget har gått kraftig ned, etter positiv utvikling i fjor og i årets første måneder. Vi har åpent som vanlig, men det kommer få innom. På nett går det litt opp, og vi har hatt noen utkjøringer til kundene våre. Totalt monner det ikke stort, dessverre, sier Rune Halland i Cruisin’ Records.
Han har følgende oppfordring til musikkelskere over hele landet:
– Kjøp plater i platesjapper hvis dere vil ha platesjapper. Use it or lose it!
Lucky Eddie (Oslo)
– Salget har gått ned. Vi ser færre kunder i butikken, men noen handler nok litt mer enn før, forteller Marius Haga i Lucky Eddie på Carl Berner i Oslo.
Han holder åpent som vanlig, og er samtidig mer aktiv på Facebook. Kostnader kuttes der det er mulig.
– Mange får det nok vanskelig fremover, men jeg tror bruktmarkedet blir mildere rammet enn en del andre bransjer.