Herbarium – De Beste Låtene Til Guren Hagen – Stødig håndverk fra blid mann

Herbarium – De Beste Låtene Til Guren Hagen – Stødig håndverk fra blid mann

Dette er ikke musikk fra de hippe loungebarene i Oslogryta. Snarere passer dette i bilstereoen når du endelig er på vei hjem til kjæresten og bare har en eneste natt igjen å kjøre. Låtene til Guren Hagen er musikken for mannen i gata. Ulik flere av de norskspråklige platene som har kommet ut i det norske popmarkedet den siste tiden. Guren har noe virkelig å bidra med – historier som virker troverdige uten å bli klisjeaktige.

Denne utgivelsen tar for seg Hagens mest kjente låter. Herbarium er en samleplate med spor fra alle hans fire tidligere plater.

Tidligere har han nok vært framstilt en figur i dalene nord for hovedstaden, men med denne plata har landet fått en bekreftelse på at man har nok en folkelig spillemann i hyllene på platebutikken. Med dobro og rytmeblikk som er inspirert av den amerikanske drømmen, har Hagen gitt dette lydbildet en norsk drakt og godt lydbilde.

Det er vanskelig å late som om man ikke hører Lars Håvard Haugens innvirkning på Hagens lydbilde. Dette låter til tider likt det landskapet som Hellbillies har fartet i i en årrekke. Men han må likevel ikke betraktes kun en kopist. Til det er tekstene for bra og materialet for jevnt. Guren Hagen sier det ikke vanskelig – i stedet kommer orda fra hjertet og dets kriker og kroker. Blant annet viser strofen «Det var mange store og små ting å vinne / Alt fra hekleduk til kjærlighet på pinne / Det meste var hemgjort, ingen tvil / Her var kreativiteten størst» i Basar På Bæggsalen en tekstforfatter med sans for hverdagens underfundigheter og morsomme detaljer.

Men alt som serveres her er dessverre ikke like bra. Til tider fortoner noen av låtene seg som for trygge i formen for denne anmelderen. Flere stemninger enn det han drar frem i en del av låtene er blant annet noe av det som savnes. Han har et uttrykk som ikke utfordrer i særlig grad, og dette kan delvis gå ut over helhetsinntrykket man sitter igjen med etter å ha hørt hele albumet. Men med spor som Vind I Løvet og Det Store I Det Små på repertoaret finner han derimot frem til trekk som har den nødvendige dybde som trengs.

Norsk roots er stødig for tiden – med et uttrykk som favner fra skakke Cinnamoon til tradisjonelle Hellbillies. Guren Hagen er med på å bekrefte denne variasjonen med en plate som holder jevnt til mål.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.