Tidenes største TONO-krav
Foto: Nils F. Skumsvoll
Det er nå satt i gang en kampanje hvor det sendes ut et brev med krav om innbetaling av vederlag til ca. 100 000 bedrifter i hele landet. – Dette er TONOs største kampanje siden oppstarten i 1928, forteller Stein Morten Mortensen, daglig leder i Microfon som er TONOs samarbeidspartner på dette området.
– Det har vært lite oppmerksomhet og bevissthet rundt lovverket på dette området, og de bedriftene som svarer innen årsskifte slipper å betale for tidligere års bruk av musikk, sier Mortensen.
Store penger
Tidligere har TONO skjerpet oppsynet med blant annet taxier og frisørsalonger. Men loven krever også at det betales for ventemusikken på telefonen, musikk brukt i forbindelse med presentasjoner, all form for bakgrunnsmusikk og det at ansatte har lydkort i sine PC-er eller på annen måte stiller utstyr til rådighet for sine ansatte som gjør det mulig for dem å lytte til musikk i arbeidstiden.
Alle bedrifter, organisasjoner og institusjoner som benytter musikk i sin virksomhet, er pålagt å betale et vederlag til de som eier musikken – eller opphavsmannen.
– Det er enkelt og greit slik at opphavsmannen har krav på betaling for hver nye offentlige fremføring, forteller Mortensen.
Vederlagets størrelse vil ligge på mellom kr 800,- og maksimalt kr 1600,- for småbedrifter. For store bedrifter kan de dreie seg om betydelig større beløp. Disse pengene vil via TONO fordeles videre til tekstforfattere, komponister og opphavsmenn. Fra før omsetter TONO betydelige summer, nærmere bestemt 250 millioner kroner i året , der NRK alene står for rundt halvparten.
Ved å klikke på linken kan du lese hele brevet som i dag eller i morgen dumper ned i poskassene hos de 100 000 bedriftene: TONO-brev (pdf).