Musikkpressen blør

Musikkpressen blør

Internasjonale musikkpublikasjoner som NME, Uncut og Mojo stuper på papir, viser nye opplagstall.

Det er ikke bare avisene som sliter med blodrøde lesertall. Papirflukten rammer også den tradisjonelle musikkpressen. Ifølge nye halvårstall fra Audit Bureau of Circulaton (ABC) har britiske musikkmagasiner totalt mistet 15,3 prosent av papirsalget sitt fra juni 2013 til juni 2014.

Aller verst går det utover 62 år gamle New Musical Express (NME) som opplevde en nedgang på hele 28,5 prosent på bare ett år. I snitt solgte hver utgave av NME bare 14 312 eksemplarer i første halvår i år. I sine glansdager kunne en enkeltutgave selge mer enn 300 000 eksemplarer. Nå spekuleres det i hvor lenge ukeavisen kan holde det gående. Publiseringsdirektør Jo Smalley i NME mener imidlertid at ABC-tallene er misvisende.

– Inntektene fra arrangementene våre har steget med 66 prosent, og mobiltrafikken har vokst med utrolige 85 prosent i samme periode. Vi fortsetter dessuten å utforske hvordan NME kan øke sitt internasjonale fotavtrykk, sier han til The Guardian.

Mojo er fremdeles det mestselgende britiske musikkmagasinet, med i snitt like over 70 000 solgte eksemplarer i 2014. Dette er likevel en nedgang på 10,9 prosent, mens rivalen Uncut må notere seg et salgsfall på 12,1 prosent. Kerrang! har gått ned 12,2 prosent, mens Q Magazine opplever et fall på 21,8 prosent på papir.

Henning Poulsen

Jeg har skrevet for Panorama siden 2000, og de senere årene har jeg fungert som nettavisens redaktør. Jeg er utdannet journalist og jobber i kommunikasjonsbransjen. På fritiden har musikkhobbyen etter hvert fått konkurranse av ølbrygging.