Endless Days – Et godt håndverk laget på en sterk mal

Endless Days – Et godt håndverk laget på en sterk mal

ECM har i en årrekke nå vært et av de plateselskapene som har levert plater av veldig høy kvalitet, særlig av den ‘nordiske’ typen. Artister som Jan Garbarek, Nils Petter Molvær og Arild Andersen har alle et sound man også kunne knytte opp mot selskapets andre utgivelser. Jeg mener å kunne si at dette gjelder for Endless Days av Eberhard Weber.

Weber har lang fartstid i det internasjonale jazzmiljøet. Etter snart tre tiår som soloartist, som sjef i bandet Colours og med en rekke sessions på andre plater (blant annet på en håndfull av platene til Kate Bush), har Weber blitt en levende legende og hans basspill har blitt lett gjenkjennelig for kjennere av denne stilarten. Han har dessuten nære bånd til norske musikere og har tidligere blant annet samarbeidet med både Jon Christensen og på flere av platene til Jan Garbarek. Endless Days ble sågar innspilt i Rainbow Studio i Oslo i fjor vår.

Endless Days er en vakker, stemningsrik plate som kan sette lytteren i en voksen sommerstemning. Den spinner de rolige nattetimenes melodi og knytter seg opp mot månelyset. Dette er musikk for kveldstimene på hytta hvor man kan se lyset fra stjernehimmelen speile seg i den stillsvarte sjøen. Lyden av pianoets tangenter farer inn og ut av furuskogen bak hytta og blåserne skyter glidende lyder ut i natten. Bak ligger arrangementene og venter; venter og lurer som et rovdyr venter på et intetanende bytte. Det er vanskelig å ikke se i bilder når denne instrumentale platen smøres ut av høyttalerne.

Instrumenteringen på Webers nye plate er usedvanlig sterk og rikholdig på stemninger og flotte trekk. Det låter rett og slett flott! De musikerne han har valgt å ta med seg på Endless Days holder en jevnt høy kvalitet og det virker ikke som om de har noen problemer med å følge opp Eberhardts improvisatoriske komposisjoner.

Til sist vil kan det tilføes at denne musikken ikke lenger har helt den samme auraen av unik integritet lenger. Personlig tror jeg de siste utgivelsene til Supersilent vil bli sett på som mer skjellsettende plater enn Endless Days. Men med sin nye skive har Eberhard Weber likevel gjort et verk som holder høy standard i det kvalitetsbevisste miljøet i ECM. Det låter som det pleier å låte; stemningsmettet og instrumentalt dyktig utført.

Legg igjen en kommentar

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.